Alla inlägg under maj 2009

Av Heli - 28 maj 2009 22:04

Var ner på klubben,var med på lydnadscupen  trots ösregn o så är jag jätteförkyld. Det går bra så länge jag inte pratar...

Hade tänkt att tävla med bägge hundarna men det var skotträning längre bort så Brisen var helknäpp..Akira gick det bra med,vet inte om domarn dömde oss väldigt snällt för det lägsta poäng vi fick var 8,hade det vart på riktigt så hade vi tagit LP1,ska anmäla henne till nån lydnadstävling igen. Men samtidigt så vill jag  tävla 2:an med Brisen lite mer innan det är dags för Akira att starta där,tyvärr så är det roligare med Akira bara för att hon är så lättränad,Brisen är den stora utmaningen...det vore bra om rulla på kommando ingick,då skulle hon få höga poäng!

Av Heli - 26 maj 2009 22:13

Ikväll så hade vi agilitycupen,hade tagit en av 2008 års banor från tävlingen i Åtvidaberg. Vi var tyvärr inte så många ,6 st i large,2 i medium o en i small. Akira o jag kom runt med en vägran o 5 fel,o det var samma med Brisen en vägran o 5 fel,men en tid på 38 sek nånting,det gäller att hänga med själv...


På lägret så fick jag massa träningstips  på hur jag ska träna o dessutom kräva mer av Akira,för även om hon är osäker så  mår hon bättre av att jag är mer bestämd mot henne(Jag menar inte att man ska slå henne men bara vara mer tydlig o visa vad det är jag vill att hon ska göra o vad som krävs av henne)

Sen tränade vi motivationsspår o uppletande,vilket Akira inte var särskilt motiverad av,uppletandet alltså,men det kommer nog bara vi tränar lite mer på det.  Och så tränade vi på att få igång hundarna så att kontakten förare-hund stärks. Det såg väldigt roligt ut på söndagens lydnadsträning när halva planen var upptagen av skyddsgänget o på andra sidan höll vi  i spårgruppen på o lekte igång hundarna,det flög freesben hit o dit,folk gick med stora bollar under armen o drog i kampleksaker,och alla hundar var helt upptagna av sina förare o vad de tränade på så de struntade i allt runt omkring !


Av Heli - 25 maj 2009 22:22

Av Heli - 25 maj 2009 22:20

Av Heli - 24 maj 2009 21:50

Kom hem från helgens bruksläger idag,vi har tränar o tränat.

Lagt en massa spår o tränat motivation,uppletande o lydnad,har tränat budföring med främmande mottagare o tränat upp kontakten med Akira o så har vi gått en massa då vi tränade spåren i skogarna runt om klubben där lägret hölls. Akira o jag är så trötta nu,skriver mer i morgon

Av Heli - 18 maj 2009 21:31

Jo,jag skrev ett inlägg om tävlingen igår,var nästan färdig då monstrena till kattungar lyckades rycka ur sladden till datorn..då gick jag o la mig..

Hur som helst så fixade Akira spåret galant 9-9,5 av domarna,där hade vi kunnat åka hem för Akira blev jättetrött o sen gick det bara utför...Budföringen såg ut att gå jättebra tills hennes belgarhjärna kom på att mottagaren var en riktigt läskig person så Akira la sig ner framför henne o skällde o spang tillbaka till mig. På platsliggningen så reste sig hunden brevid henne o började jaga Akira över plan,Akira blev nog mest rädd o försökte komma till mig,nytt försök igen o hon låg kvar tills det var  mellan 30-15 sek kvar,tråkigt,det blev en nolla,men  i övrigt gick lydnaden rätt bra,fick till framförgåendet också,hur som helst så  fick hon godkänt ,så nu är det bara att börja om med att träna platsliggning o budföring med främmande människor...

Ovido - Quiz & Flashcards