Alla inlägg under september 2009

Av Heli - 28 september 2009 21:39

     

Av Heli - 26 september 2009 21:05

Att den lilla valpen med sitt tejpade hängöra skulle bli en sån duktig hund!   Hon var kanonduktig på tävlingen idag! Fjärren gick jättebra,med lugna  kommandon från mig o lite ljud från Akira,men hon var kvar på stället o studsade inte upp o ner som jag befarat.. Alla moment gick bra utom rutan som vi nollade,det stod ett agilitybord vid sidan av så Akira sprang dit,är ju inte säkert att det hade klaffat  ändå...

Apporteringen blev  det lite nerdrag på,råkade kasta apporten i en svacka så hon såg den inte,dessutom så spottade hon ut den bakom sig när hon kom in med den,men jag tror inte att domarn såg det..

Resultatet blev så här:

Platsliggande 10

Fritt följ 8,5 släpper pos. något

Läggande under gång  6 ljud,långsamt ner

Inkallande med ställande 5 lång stoppsträcka

sändande med ställande 0 (det är oxå ett poäng)

Apportering  7 dk,lite tugg

Fritt hopp över hinder 10

Fjärrdirigering 8  ljud,annars bra

Helhetsintryck 9,5

Vi fick ihop 141 poäng,ett andra pris o trea på pallen det var inte dåligt för att va första gången i tvåan!

Är jättenöjd med resultatet  o det var riktigt roligt att tävla idag!


Av Heli - 24 september 2009 21:49

Nyligen hemkommen från klubben,Whilmas kattungar håller på att terrorisera  mig  de har vassa tänder och är översociala,inte har de nån respekt för hundarna heller,de kan kasta sig rätt in i en hund med alla tassar o klor som de har,skulle hunden i fråga bli arg så får den en smäll på nosen...Men deras mamma tror ju att hon är en pitbullkatt!


Nu ska jag inte träna nån lydnad med Akira innan lördag,om hon inte får nåt hjärnsläpp på lördag så kommer sändande till rutan att funka, Fjärren vet jag inte,om hon är trött så går den oxå bra,annars så blir det avdrag för ljud o att hon studsar upp o ner...Inkallning med ställande...ja, det kan gå, antagligen inte så många poäng på det momentet,men noll är oxå ett poäng!

Resten av momenten är jag inte orolig för ,men även de kan gå käpprätt åt skogen..Har inga förväntningar på tävlingen,tar det som träning. Det är  roligt att tävla.....Tungan ute

Av Heli - 21 september 2009 21:15

Efter jobbet idag så blev det en kort promenad med hundarna ,sen  lydnadsträning. Hade ställt upp rutan innan  och när Akira fick syn på den så sprang hon dit direkt o ställde sig! Vad glad jag blev,det verkar som hon börjar fatta o dessutom tycker rutan är rolig,bara för att hon får sin kamptrasaFörvånad

Det är möjligt att  det inte funkar på lördag  men samtidigt så är hon kanske inte riktigt färdig för att tävla lk2 än,vi gör det iallafall för tränings skull. Visst kommer det att sitta vissa personer i publiken som gör mig extra nervös,men de har oxå varit nybörjare i klass 2  så varför bry sig...? Jag tävlar för att det är roligt..(har du hört det förut,Sanna? )


Nu ikväll har vi vart på agilityträning med Malin Elfström ,tyvärr så hade vi bara två timmar på oss och vi var ganska många så det kändes lite stressigt,men det gick bra

Vi tränade svåra kombinationer ,trodde inte det skulle gå så bra med Akira som det gjorde,det var faktiskt svårare med Brisen,vilket kan bero på att hon är så snabb och nu ikväll så behövde hon jobba nära mig av nån anledning..

Av Heli - 20 september 2009 20:29

Det har varit varmt o fint idag,sov en stund på morgon vilket var skönt ,hundarna låg runt omkring mig o en o annan katt,det gillar inte hundarna men Whilmabarn bryr sig inte om hundar som morrar..

Tränade med Akira  på förmiddan ,gjorde en massa skick till rutan från olika  vinklar o avstånd och belönade med kampgrejen istället för godis,vilket hon tyckte var bra mycket roligare,precis som Tomas  trodde.

Tränade på ställandet också,blir mycket köttbullar som slängs hit o dit men  även det verkade vara effektivt.


Brisen fick oxå lite träning,men det är svårare med henne eftersom hon inte tycker att kampleksaker är kul. Känns som jag inte kommer nånvart med träningen  men  jag vet att hon kan vara duktig o tycka det är kul men måste bara komma på ett bra knep som funkar med Brisen.

Sen har vi strosat runt i skogen på långpromenad hundarna o jag,har vart själv hemma hela dan vilket var riktigt skönt.Cool

Av Heli - 19 september 2009 21:15

Idag så hade vi träning för Tomas Ivarsson,vi blev bara fyra ekipage så det blev mycket och bra träningSkrattande

Iförsta passet så tränade Akira  & jag fjärrdirigering,problemet där är att hon kan hålla på att sätta sig o lägga sig utan att jag säger nåt,hon kan fara upp o ner som en jojjo och dessutom låta en hel del. Nu fick jag tips om att ta det lugnt mellan kommenderingarna att hon ska lära sig att vänta...samma med halterna i fria följet,hon behöver lära sig att vänta (hennes matte oxå...)

Fick bra tips på tuggandet  i apporteringen  också och på ställandet i inkallningen . Oftast så snöar man fast i sin träning o vet inte hur man ska göra för att det ska bli bra... när det finns enkla metoder som hunden köper direkt...

Det var en riktigt rolig dag,är roligt att träna för instruktör det blir inte så ofta numera,ska försöka få sambon med mig så kan vi åka och träna privat för Ivarssons,Athos  och även sambon skulle behöva det


När jag kom hem idag så hade dottern städat hela huset och diskatSkrattandevar som att komma till ett nytt hus..tyvärr så brukar det inte se städat ut så länge här,hundarna o katterna gör allt för att stöka ner,just nu är det mest Whilmas monsterungar som stökar ner mest..Tungan ute

Av Heli - 18 september 2009 21:18

Så var det fredag igen. Sambon är i italien med jobbet så Sanna o jag har hand om alla hundarna själva,Athos är den jobbigaste av dem,tycker jag. Men å ena sidan så kommer Sanna & Athos bra överens. Han sitter o  skriker av lycka när han hör mopedljudet från hennes moppe...Flört

Vi var ut i eftermiddag o körde uppletande med hundarna, Brisen var inte alls sugen på det idag,hon är skendräktig.

Det gick så där med Akira hon letade upp pinnarna men ville inte riktigt komma ända fram med dem. Athos däremot var jätteduktig,jag som inte trodde att han kunde..

Ebba var oxå duktig,hon gillar uppletande. Men mina slutapporter är rätt söndertuggade efter Athos framfartObestämd

Imorgon ska Akira & jag till klubben för att vara med på träningsdagen för tävlingsekipage det ska bli  kul,om en vecka så ska vi tävla lk 2,det är lite nervöst,men det går som det går..

Av Heli - 15 september 2009 20:24

               

Ovido - Quiz & Flashcards